Aktualności

Europejska dyrektywa o wynagrodzeniach minimalnych – Konferencja ITD-PIP

2 listopada 2022 r. została opublikowana kolejna Dyrektywa o płacach w Unii Europejskiej. Na wdrożenie tych regulacji państwa członkowskie mają 2 lata, co oznacza, że przez ten czas powstaną kolejne dokumenty wewnętrzne w państwach członkowskich określające metodykę obliczania uczciwego minimum socjalnego, jakie ma być gwarantowane dla pracowników wykonujących pracę na terenie UE.

Proces zmian socjalnych na rynku pracy przechodzi w kolejny etap. Pakiet Mobilności dla branży transportowej nadal jest niejednoznaczny, a opublikowany został kolejny dokument regulujący wynagrodzenia minimalne w państwach Unii Europejskiej.

2 listopada 2022 r. została opublikowana kolejna Dyrektywa o płacach w Unii Europejskiej. Na wdrożenie tych regulacji państwa członkowskie mają 2 lata, co oznacza, że przez ten czas powstaną kolejne dokumenty wewnętrzne w państwach członkowskich określające metodykę obliczania uczciwego minimum socjalnego, jakie ma być gwarantowane dla pracowników wykonujących pracę na terenie UE.

Dyrektywa o pracownikach delegowanych – Pakiet Mobilności

W branży transportowej już jeden dokument jest wdrażany, ale państwa członkowskie nadal nie określiły jasnych parametrów dotyczących stawek dla kierowców wykonujących kabotaże i przewozy międzynarodowe. Warto pamiętać, że ta dyrektywa, czyli Pakiet Mobilności, ma być wdrożona poprzez odpowiednie uregulowania lokalne w każdym państwie. Mity jakie krążą między kierowcami wprowadzają niepotrzebne frustracje – Pakiet Mobilności nie może być stosowany bezpośrednio w firmach transportowych, bo nie ma w nim konkretów jakie muszą określić poszczególne państwa samodzielnie. Cały czas czekamy na opublikowanie konkretnych stawek wraz z elementami dodatkowymi wynagrodzeń w poszczególnych krajach. Do tego czasu stosujemy stawki minimalne podawane przez urzędy każdego kraju. Niektóre kraje jednak nie podają tych stawek dla zagranicznych kierowców i nie mają możliwości ich skontrolowania.

Pakiet Mobilności – państwa UE same decydują, w jakim zakresie chcą go stosować

Oznacza to np. że Dania, Belgia lub Włochy wymagają stosowania stawek minimalnych tylko dla określonego przewozu kabotażowego lub dla przewozów realizowanych przez obcokrajowców zatrudnianych w firmach na terenie danego kraju. To w praktyce oznacza, że np. polskie firmy transportowe nie mają obowiązku naliczania stawek minimalnych w tych krajach. Zasady te są mocno zróżnicowane i ważne jest, aby ślepo nie wrzucać wszystkich państw do jednego worka opisanego jako „Pakiet Mobilności = wyższe zarobki”.

Niestety jeszcze trochę poczekamy na jednoznaczne regulacje i jasne zasady obliczania minimalnego wynagrodzenia – muszą to być oficjalnie podane parametry, a nie gdybanie w mediach społecznościowych. Sytuacja nie jest komfortowa dla żadnej ze stron – ani dla pracodawców, którzy chcą płacić ile trzeba, ale nie chcą nadpłacać składników, które są nielogiczne z punktu widzenia polskiego praw (np. dodatek wakacyjny w Austrii, gdy transport był w lutym przez 2 dni na terenie Austrii). Takie kuriozalne interpretacje nie ułatwiają merytorycznej dyskusji o gwarantowanej płacy dla kierowców.

Kolejna Dyrektywa? – obliczanie płacy gwarantującej odpowiedni poziom życia w danym kraju (50% średniego wynagrodzenia)

Czyli co? Znowu jesteśmy „karmieni” jakimiś teoriami o sposobie obliczania szczęścia na podstawie cen artykułów spożywczych w hipermarkecie?

Dyrektywa wskazuje różne możliwości oszacowania stawek minimum socjalnego – na poziomie np. 50% wynagrodzenia przeciętnego lub 60% uśrednionego wynagrodzenia danej branży. Ale dopóki nie zostanie to dokładnie określone przez każde państwo odrębnie – nadal będziemy bazować na stawkach minimalnych za godzinę pracy. Uspokajając jednak frustracje kierowców – należy wspomnieć, że szybciej rosną oficjalne zarobki wg polskich przepisów. Od 2 lutego 2022 r. nie ma już diet nieoskładkowanych – dlatego proces zmian przebiega w takim kierunku, aby zarobki kierowców były realnie wynagrodzeniem, a nie świadczeniami na pokrycie kosztów.

Jak widać te wytyczne znacząco różnią się od dotychczasowych publikacji i interpretacji o stawkach wynikających z układów zbiorowych i wszystkich składnikach dodatkowych.

Znajdzie się oczywiście grupa niezadowolonych kierowców, ale rynek pracy naturalnie dopasowuje się do sytuacji. Wiele firm już przeliczyło, że bardziej opłaca się dopasować umowy i zasady płacowe bez oglądania się na Pakiet Mobilności.

Aktualnie oprócz wysokich oficjalnych płac dla kierowców firmy transportowe oferują dodatkowe benefity dla członków rodziny oraz dopasowane rozkłady tras (np. 2 tyg w trasie / 1 w domu lub 2/2).

Idzie nowe. 2023 rokiem transferów pracowników do stabilnych i uczciwych firm

2023 będzie rokiem transferów kierowców pomiędzy firmami, bo świadomość po obu stronach jest na tyle wysoka, że są pracodawcy szanujący potencjał kierowców i są kierowcy gotowi zmienić pracę na korzyść takich firm, gdzie są doceniani – zarabiają godnie oraz cieszą się szacunkiem. Powyższe wnioski opieramy na zmianach, jakie przed końcem roku obserwujemy w firmach transportowych. Podsumowania podatkowe, przygotowania aneksów do umów na 2023 r. – ogromna grupa firm transportowych przygotowuje się merytorycznie do zastoju w branży i „sprząta” zaszłości w firmach, aby zoptymalizować jej funkcjonowanie na trudne czasy.

Płace kierowców i wspieranie dobrych praktyk w firmach transportowych to nasz „konik”. Jesteśmy firmą, która od 20 lat stale nadąża za zmieniającymi się przepisami i oczekiwaniami kierowców. Zdążyliśmy w tym czasie wyprodukować uniwersalne oprogramowanie obliczające wszystkie wymagane składniki wynagrodzenia kierowcy wraz z urlopami i zasiłkami chorobowymi.

Oprócz tematów wynagrodzeń wspieramy firmy w pozyskiwaniu kierowców, wyjaśnieniach dla biur rachunkowych sposobów rozliczania czasu pracy kierowcy i diet wirtualnych na potrzeby księgowe. Skonsultuj swoje pomysły z naszymi ekspertami (listy płac, umowy, metody rozliczania się z kierowcą) lub wpadnij na naszą Konferencję ITD-PIP w styczniu.

Co dalej w obecnej sytuacji firm transportowych?

Będziemy musieli poczekać na konkrety, ale warto zauważyć, że od kilku miesięcy zmiany w prawie w Polsce spowodowały znaczące zmiany w sposobach wynagradzania kierowców. Zamiast diet zagranicznych bez ZUS i podatków, są teraz wypłacane normalne premie i wynagrodzenia. To w sposób znaczący zwiększyło koszty firm transportowych co przy okazji drożejących cen paliwa oraz prowadzenia firmy powoduje poszukiwanie sposobów na wszelkie oszczędności.

W powyższym temacie oraz innych obszarach biznesowych spotykamy się na 3. Konferencji ITD-PIP. Tym razem we Wrocławiu. 13 stycznia 2023 (piątek) będzie dniem, w którym podczas konferencji omówimy najnowsze pomysły na zwiększenie kwota na rękę dla kierowcy optymalizując niepotrzebne koszty na ZUS.

Dodatkowo w dobie problemów ekonomicznych, przepływu płatności oraz pozyskiwania nowych kierowców przygotowaliśmy cały merytoryczny moduł o nowoczesnej rekrutacji kierowców z innych firm, budowaniu marki pracodawcy, wyróżnianiu się wśród konkurencji wartościami innymi niż ceną, jak podnosić ceny usług w dobie wysokiej inflacji?

100% merytoryki i tematy biznesowo płacowe dla firm transportowych. Wejdź na stronę: Konferencja ITD-PIP 13 stycznia 2023 (Wrocław) i zgłoś chęć uczestnictwa.

 

Tagi

Jak o nas mówią?

„Zawsze staramy się stawiać na najwyższą jakość usług, dlatego szukaliśmy najlepszego dla nas rozwiązania w zakresie rozliczania czasu pracy kierowców. Potrzebowaliśmy wsparcia firmy, która doskonale odnajduje się w tej tematyce. W celu usprawnienia pracy naszej firmy zdecydowaliśmy się na zakup programu SuperTacho oraz współpracę z Kancelarią ITD-PIP jako profesjonalnym partnerem w zakresie analizy i rozliczania czasu pracy kierowców. Program SuperTacho jest bardzo intuicyjny i przyjazny w obsłudze, a zatem praca na nim bardziej efektywna. Dzięki częstym aktualizacją mamy pewność, że program jest dostosowany do pracy w obowiązującym stanie prawnym. Zawsze możemy liczyć na fachowe i rzetelne wsparcie serwisowe, oraz pomoc wykwalifikowanych i doświadczonych prawników oraz radców, którzy wyróżniają się znakomitą znajomością prawa transportowego.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Emilia Indeka
Kadra zarządzająca PTSU INDEKA IWONA

„Kancelaria Transportowa ITD-PIP do tej pory kilkukrotnie przeprowadzała dla Lubuskiego Oddziału Krajowej lzby Doradców Podatkowych szkolenia z zakresu naliczania wynagrodzeń i rozliczania czasu pracy kierowców zatrudnionych w transporcie krajowym i międzynarodowym. Szkolenia te kierowane były do doradców podatkowych oraz pracowników ich kancelarii. Poziom merytoryczny jak również wiedza i umiejętności jej przekazania przez specjalistę prowadzącego szkolenia zostały bardzo wysoko ocenione przez uczestników. Sprawne i rzetelne przeprowadzenie szkoleń oraz dobra współpraca pozwala polecić Kancelarię Transportową ITD-PIP jako rzetelnego i profesjonalnego wykonawcę usług szkoleniowych. Z przyjemnością polecamy Kancelarię Transportową ITD-PIP jako godnego zaufania partnera w zakresie usług szkoleniowych dla branży transportowej.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Mariola Chełmińska
Przewodnicząca Zarządu Lubuskiego Oddziału KIDP

„Jako firma prowadząca działalność transportową od 30 lat, z pełną odpowiedzialnością możemy polecić współpracę z Kancelarią ITD-PIP. Z Prezesem tej firmy Panem Mariuszem Hendzel współpracuję od 15 lat. Zarządza zespołem, który zawsze staje na wysokości powierzanych zadań, służąc pomocą oraz wsparciem merytorycznym. Doceniamy wkład oraz zaangażowanie każdego działu, z którym mamy kontakt. Jednocześnie też, jako w pełni odpowiedzialna firma transportowa, która dba o poprawność rozliczeń z naszymi kierowcami, możemy bez zawahania rekomendować program Super Tacho. Oprogramowanie jest narzędziem, które w znaczący sposób usprawnia i przyspiesza rozliczanie ewidencji oraz optymalizację kosztów jednocześnie na bieżąco wprowadzają aktualizację. ”

Rozwiń treść Zwiń treść
Andrzej Rybak
Koordynator ds. transportu Skrzypczyk-Trans

„Obracając się wiele lat w branży transportowej, przyszło nam się zmierzyć z wieloma problemami. Kłopoty z kierowcami, interpretacjami rozporządzeń, przepisów, czy też kontrole były dla nas niemalże codziennością. Zdecydowaliśmy się na współpracę z Kancelarią ITD-PIP w ramach usługi Wsparcie Prawne z zamiarem analizy naszych dotychczasowych działań oraz możliwości sięgnięcia po pomoc prawną i ekspercką w każdym możliwym momencie. Z pełną stanowczością możemy rekomendować współpracę z działem prawnym Kancelarii. Działania realizowane są z najwyższą stanowczością oraz pełnym profesjonalizmem.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Krzysztof Kukułka
Współwłaściciel Kukułka Transport

„Kancelaria ITD-PIP jest naszym partnerem biznesowym od roku 2019. Współpracę rozpoczęliśmy od programu do rozliczania czasu pracy kierowcy SuperTacho. Kolejnym elementem był zakup urządzeń do sczytywania danych z kart kierowców i tachografów – TachoDroid, które pozwoliły na usprawnienie procesu przesyłania danych przez Klientów. Usługa, z której także korzystamy jest obsługa prawna. Dzięki tej usłudze mamy możliwość korzystania z usług prawnych w zakresie wystarczającym dla naszej działalności bez potrzeby posiadania własnego działu prawnego. Wszystkie narzędzia oraz usługi realizowane przez Kancelarię ITD-PIP charakteryzują się wysokim poziomem wiedzy merytorycznej i profesjonalizmu. Polecamy Kancelarię ITD-PIP jako partnera godnego zaufania.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Beata Pożarlik
Właściciel eKOFT

„Z przyjemnością rekomendujemy współpracę z Kancelarią ITD-PIP jako partnera w zakresie dostawy oprogramowania do rozliczania kierowców SuperTacho. Jako firma usługowa wymieniliśmy dotychczasowe oprogramowanie na produkt Supertacho i jesteśmy bardzo zadowoleni z jakości, szybkości działania oraz opieki serwisowej. Z firmą Kancelaria Transportowa ITD-PIP współpracujemy od wielu lat i oceniamy tą współpracę rewelacyjnie. Wysoka jakość usług, rzetelność i profesjonalizm pozwala nam polecić firmę Kancelaria Transportowa ITD-PIP jako partnera godnego zaufania.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Agnieszka Woźny
Właściciel F.U. Tacho-Dekret