Aktualności

Re-branding ITD-PIP, Pakiet Mobilności i próba wrogiego przejęcia firmy – czyli jak zmieniamy się na EwiCenter Sp. z o.o.!

2023 – jubileusz naszej firmy, ale…

Gdyby chcieć zaplanować takie huczne wejście na rynek z nowym wizerunkiem po roku pełnym niespodzianek branżowych – nikt by tego nie wymyślił. Plan na jubileusz mamy od kilku lat, ale po wejściu w życie Pakietu Mobilności, resecie gospodarki po pandemii, wojnie w Ukrainie, trochę o nim zapomnieliśmy.

Cóż, nie ma tego złego… Sytuacja branżowa skorygowała bardzo mocno zasady funkcjonowania ITD-PIP. Od 2020 roku zamiast przygotowywać się do świętowania urodzin, zmieniamy prawie wszystkie procesy w firmie. Zaczynając od zasad zatrudniania specjalistów, poprzez rozszerzenie zakresu opieki nad klientami, aż po zmianę modelu współpracy z konkurencją.

To ostatnie jest wynikiem szeregu analiz rynku, jakie wykonaliśmy po załamaniu sprzedaży w 2019/2020 roku. Okazało się, że odbiorcą naszych zestawień, wyników obliczeń, listy składników do listy płac są działy kadr i biura rachunkowe obsługujące wynagrodzenia kierowców. Fakt, nasze usługi zamawia firma transportowa, bądź produkcyjna z własnym transportem, ale robi to po to, aby załatwić problem komunikacji z księgową. Działy płac (biura rachunkowe obsługujące firmy transportowe) oczekują czytelnych, prostych zestawień składników płacowych, których nie muszą samodzielnie rozkodowywać, a tylko wprowadzić do programów płacowych, żeby obliczyć ZUS, podatki i wykonać rozliczenie kierowcy tak samo jak każdego innego, standardowego pracownika.

Cała przemiana marketingowa, produkcyjna (oprogramowanie SuperTacho) i usługowa jest ukierunkowana na ułatwienie pracy (i życia 😉 ) osobom odpowiedzialnym za wynagrodzenia kierowców. Dlatego nie komunikujemy już „rozliczamy najlepiej…” albo „mamy 20 lat doświadczenia..” i „… szalenie indywidualne podejście..”. Takie bzdety dzisiaj po prostu nie działają na klientów i w sumie nic nie znaczą.

Jak to się zaczęło? Poznaj historię Kancelarii ITD-PIP

Zaczęło się jak zwykle – od przypadku. Ktoś komuś coś wspomniał, ktoś potrzebował pomocy w podłączeniu skanera wykresówek do komputera, ktoś szukał pracownika do działu sprzedaży. Nikt nawet nie przypuszczał jak to się może skończyć…

Co warto jednak tutaj zaznaczyć i może być inspiracją dla młodych osób w każdych czasach: jeśli nie ma konkretnego pomysłu na siebie, na to co chcesz robić w życiu – próbuj, testuj poznawaj… Popełniaj błędy, angażuj się w różne projekty nawet jeśli nie przynoszą od razu milionów euro. Tak właśnie powstają innowacje. Być może inni Cię dostrzegą i docenią Twoje ambicje. My tak zaczynaliśmy i jesteśmy ciekawi świata do dziś. Lubimy ludzi i wierzymy, że ostatecznie bilans zawsze wychodzi na plus, nawet jeśli świat czasem wytarza Cię w błocie.

Jakie okoliczności powodują możliwości?

Świat co chwilę zaskakuje każdego z nas propozycją. Reklama, pogoda, promocja, Dawno, dawno temu w okolicy 2002/2003, gdy na drogach było niewiele pojazdów, a tzw. „TIR-y” żeby wyjechać za granicę musiały uzyskiwać odpowiednie zezwolenia, pojawiła się potrzeba analizowania naruszeń kierowców ciężarówek, zanim zrobiliby to inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego. Chwilę wcześniej, bo dokładnie w 2001 roku, została powołana ta instytucja (ITD), aby wzmocnić bezpieczeństwo na drodze, pilnować uczciwej konkurencji firm transportowych – czyli kontrolować przepisy, aby wszyscy pracowali w określonych ramach czasowych. Było to również związane z warunkami wstąpienia Polski do Unii Europejskiej (kontrolowanie transportu drogowego).

Wywołało to panikę wśród przewoźników i naturalną potrzebę samodzielnej weryfikacji swoich kierowców, aby nie płacić mandatów, które na terenie Unii są bardzo dotkliwe. Rynek odpowiedział na tę potrzebę wprowadzeniem do sprzedaży oprogramowania skanującego wykresówki z tachografu, w celu analizy naruszeń i obliczania godzin pracy kierowcy.

Dystrybucja oprogramowania do rozliczania czasu pracy kierowców.

Pojawienie się specjalistycznego oprogramowania komputerowego wiązało się z zakupem komputerów, urządzeń skanujących oraz samego szkolenia z obsługi tego systemu. Wtedy to dokładnie rozpoczęło się kształtowanie naszej drogi w branży transportowej. Nasz początek to dystrybucja jednego z pierwszych systemów do rozliczania czasu pracy kierowców w Europie.

Jako handlowcy zdobyliśmy ogromną wiedzę o przepisach drogowych, ograniczeń jazdy i wymaganych odpoczynkach kierowcy. Dodatkowo wzrost konkurencyjności firm spowodował większą świadomość samych kierowców, że zapisy z tachografu mają realny wpływ na ich wynagrodzenia i komfort pracy. Prosty system komputerowy do zliczania godzin stał się maszynką do kontroli naruszeń, obliczania wynagrodzeń (nadgodzin, dodatków, premii) i obiektywnym źródłem danych do porównywania kierowców (jakości ich pracy, wydajności) oraz porównywania ofert pracy przewoźników. System oblicza w ten sam sposób składniki, więc ostatecznie wiadomo jaką stawkę i jakie benefity dodatkowe oferuje dany pracodawca transportowy.

Już wtedy zauważyliśmy zmianę potrzeb, jaką miał realizować system komputerowy. Naruszenia stały się mniej ważne. Od pewnego momentu to ewidencja czasu pracy kierowcy była podstawą rozliczeń księgowych, poczucia bezpieczeństwa w przypadku roszczeń pracowniczych. Szara strefa wynagrodzeń w transporcie została ubrana w dokumenty, które uwiarygadniały pracodawców przed służbami kontrolnymi.

Przetarg na dostawę oprogramowania do Państwowej Inspekcji Pracy.

Ambicja, motywacja i wiedza doprowadziły nas do wdrożenia systemu w instytucji odpowiedzialnej za kontrolę wynagrodzeń kierowców. Szkolenia dla inspektorów, konfrontacja interpretacji wzmocniły tylko praktyczne postrzeganie metod rozliczania czasu pracy kierowcy i jego kontrolowania. Wiedza o tym jak przebiegają kontrole ewidencji pracy i wynagrodzeń jest unikalna do dzisiaj i pomaga codziennie upraszczać niejasności prawne.

Nasi Klienci cenią odwagę z jaką pomagamy im ustalić priorytety w firmach, gdy z góry wiadomo, że wszystkich przepisów nie są wstanie wypełnić. Wybór mniejszego zła jest w tym przypadku standardem.

2013 – koniec współpracy. Samodzielna droga rozwoju produkcji systemu do rozliczania wynagrodzeń kierowców zatrudnionych w transporcie.

Coś się kończy, coś się zaczyna. Dokładnie 13 stycznia 2013 roku zakończyliśmy wieloletnią współpracę z poprzednim partnerem. Z jednej strony był żal dobrego czasu, z drugiej jednak odkrycie szansy na samodzielność w biznesowym świecie usług dla transportu.

Metodą prób i błędów wypracowaliśmy własną strategię obliczania wynagrodzeń kierowców, bazującą na kompromisie oczekiwań kierowców z możliwościami jakie ustalali pracodawcy.

Udokumentowanie składników pomimo, iż wynagrodzenia były naliczane nieformalnie z kilometra lub % od frachtu, z czasem doprowadziły do ucywilizowania zasad zatrudniania kierowców.

Okazało się, że powodem nieformalnych sposobów na wypłaty był po prostu brak wiedzy – jak należy konstruować umowy dla kierowców, jakie składniki są obowiązkowe na liście płac kierowców, a nie występują u normalnych pracowników.

Edukacja. Szkolenia. Wzmocnienie autorytetu marki ITD-PIP.

Od samego początku naszym atutem jest szerokie dzielenie się wiedzą i poradami dla właścicieli firm transportowych. Z czasem wyspecjalizowaliśmy się w kontaktach z biurami rachunkowymi, księgowością i kadrami. Rozliczanie płac kierowców jest celem, który przynosi „święty spokój” właścicielowi, ale ten cel osiąga się pośrednio. Najpierw dążymy do szybkiego i kontrolowanego przez system komputerowy rozliczenia aktywności z tachografu w dziale rozliczeń kierowców. W mniejszych firmach są to najczęściej osoby z zewnętrznych firm usługowych, w większych firmach transportowych i firmach produkcyjnych – w dziale kadr jedna z osób rozlicza kierowców na specjalistycznym programie.

Na tym etapie celem jest ułatwienie pracy takiej osoby i szybkie wygenerowanie dokumentów dla księgowej, aby ta z kolei mogła łatwo rozliczyć kierowcę dokładnie tak, jakby to był zwykły pracownik. Jeśli do tego momentu wszystko zagrało, to właściciel firmy nawet nie wie, jak dużo operacji udało się zrealizować – jest po prostu zadowolony, że nikt nie zgłasza mu kolejnych problemów do rozwiązania.

Wdrażanie wiedzy, procedur i gotowych dokumentów było jak warsztat życia. Idealne źródło wielu przypadków i tysięcy pytań. Setki zagadnień do opanowania i połączenia ich w schematy, które tworzą logiczny ciąg powtarzalnych czynności, jakie trzeba wykonać, aby rozliczyć dowolnego kierowcę zgodnie z zasadami Ustawy o czasie pracy kierowców, Kodeksu Pracy i rozporządzeń unijnych.

2018 – wprowadzenie na rynek własnego oprogramowania do rozliczania kierowców.

Wiedząc, że monopol na rynku oprogramowania będzie zagrożeniem dla naszej organizacji, stworzyliśmy od zera i wprowadziliśmy na rynek własne oprogramowanie pod marką SuperTacho. Doświadczenie z poprzedniego projektu było kluczowe, gdyż nie istnieje wiarygodna dokumentacja technologiczna dot. danych z tachografów cyfrowych, formatu plików .ddd. Mało kto wie, że te dane są bardzo niechlujnie szyfrowane, zawierają masę błędów technologicznych, niezgodność ze standardami informatycznymi.

SuperTacho działa tylko i wyłącznie dlatego, że posiadamy unikalne doświadczenie z rozwiązywania takich problemów od 2006 roku, gdy tachografy cyfrowe pojawiły się w branży transportowej.

Próba wrogiego przejęcia firmy ITD-PIP… – tak to się wydarzyło!

Gdy system SuperTacho oficjalnie wszedł na rynek rozliczania ewidencji czasu pracy kierowców, jako szybszy, nowocześniejszy i bardziej intuicyjny dla laików program, dotychczasowi gracze na tym rynku rozpoczęli działania mające na celu wchłonięcie firmy ITD-PIP oraz praw autorskich do oprogramowania SuperTacho w swoje zasoby.

Świadomość wartości rynkowej jaką już wtedy posiadaliśmy, będąc realną alternatywą na korporacyjnej konkurencji, pozwoliła nam podjąć jednogłośną decyzję w zarządzie. Nie ma i nigdy nie będzie planów na sprzedaż programu, marki oraz rozpoznawalności jaką wybudowaliśmy przez lata działając w zgodzie z sumieniem i uczciwością biznesową.

Takie oficjalne próby przejęcia udziałów naszej firmie odnotowaliśmy dwukrotnie, od dwóch potężnych korporacji branży transportowej. Skutecznie obroniliśmy nasze zasoby trzymając się swoich osobistych wartości i przekonań oraz czując odpowiedzialność za pracowników i klientów, których najnormalniej musielibyśmy zostawić bez opieki.

To były łatwe decyzje do podjęcia (nawet przez chwilę nie było chęci przekazania firmy w nowe ręce), ale niezwykle stresujące pod względem wizerunkowym. Fake-newsy o trwających rozmowach i finalizowaniu umowy sprzedaży są co jakiś czas rozpowszechniane przez nieżyczliwą konkurencję.

Co nas nie zabiło, to nas wzmacnia.. x10!

Teraz rozwijamy już ten projekt z pełnym przekonaniem o jego przydatności, nowoczesności. Oprogramowanie uzupełniane o usługi dodatkowe realnie odciąża managerów firm transportowych, kadrowe i księgowe w tworzeniu prawidłowej dokumentacji płacowej dla kierowców. Za trendami rynkowymi powstaje abonamentowy system użytkowania programu. Udostępniamy dowolną liczbę stanowisk stacjonarnych na komputerach klienta, z opieką szkoleniową i prawną w ramach licencji EwiSystem. Marka EwiSystem jest zastrzeżonym zestawem usług tylko dla klientów EwiCenter i w ten sposób będziemy kontrolować jakość obsługi – tylko te konkretne marki są pod naszą kontrolą i jesteśmy za nie w pełni odpowiedzialni. Nasze osobiste autorytety mają potwierdzać jakość procesów obsługi i relacji jakie nawiązujemy z każdym klientem niezależnie. Znamy każdego klienta z imienia i nazwiska, wiemy jakie trasy realizuje i realnie wspieramy go w codziennej pracy. To nasza strategia!

Nowy system abonamentowy na oprogramowanie i usługi

Powstaje całkowicie nowy projekt, bez bariery cenowej na starcie, który można w dowolnym momencie wstrzymać. Wygodny outsourcing w abonamencie – lek na dzisiejszy deficyt wykwalifikowanych pracowników. Teraz do rzeczy powtarzalnych wynajmuje się firmy oraz projektuje automatyczne procesy informatyczne. Idziemy wg tego nurtu, ale zachowując w tym wszystkim ludzką twarz i empatię. Zrozumienie, że nie każdy jest biegły w technologiach, nie każdy musi od razu rozumieć Pakiet Mobilności i naszym zadaniem jest pomagać a nie oceniać zarządzanie czy umiejętności naszych klientów.

Będziemy się zatem mocno specjalizować. Budujemy naszą obecną strategię na komunikacji, wykorzystywaniu talentów i wartości naszych Partnerów, choćby była to nasza konkurencja. Naszą konkurencję traktujemy jako partnerskie, wyspecjalizowane osoby, specjalistów, którzy mogą rozwijać się wraz z nami.

Gdy klienci oczekują czegoś więcej – możemy wspólnie im to dać. Jako osobne podmioty – nie obsłużymy prawidłowo takiego klienta i w efekcie tracą wszyscy.

Współpraca ponad podziałami się sprawdza bezbłędnie – testujemy to od 3 lat!

Pojedyncze, małe firmy, nie są w stanie konkurować z dużymi, agresywnymi korporacjami. Dlatego odważnie, ale właśnie na przekór trendom korporacyjnym, tworzymy otwartą sieć partnerską, gdzie dostarczamy wiedzę i narzędzia, a obsługą klientów zajmują się niezależni partnerzy. Ta współpraca i lojalność od zawsze daje najlepsze efekty – o tym m.in. w wywiadzie jaki pojawił się na kanale Przygody Przedsiębiorców:

 

2023 – Zmiana wizerunku firmy, unikalne linie wspierania biznesów konkurencji.

Budować, nie niszczyć! To nasza wartość, która przez te 20 lat powodowała, że łącząc siły mogliśmy przezwyciężać trudności i ostatecznie wychodzimy na duży plus. Rozwijające się cyfrowe metody sprzedaży, nowoczesny marketing pozwala nam pozyskiwać efektywniej nowych klientów, ale problemem jest utrzymanie prawidłowego poziomu obsługi. Stąd rozwijamy zainteresowane podmioty i czerpiemy zyski z dostarczania know-how i oprogramowania, a większą część przychodu za usługi pozostawiamy jako dochód partnerów. W obecnej skali jest to bardzo atrakcyjny układ dla obu stron.

Co dalej? Jakie są plany na najbliższe miesiące, lata?

Wzmocnienie marketingu naszej firmy i procesy nowoczesnej sprzedaży to fundament naszej przemiany. Jest to narzędzie do ustabilizowania pozycji na rynku i wdrożeniu zaawansowanej strategii wspierania i rozwoju firm obsługujących transport. Inwestując w zarządzanie, nowoczesne techniki komunikacji biznesowej, wykorzystanie potencjału internetu, portali wideo i mechanizmów profilujących potrzeby klientów – planujemy wspierać przedsiębiorców, którzy mają energię, aby świadczyć dobre usługi, brakuje im tylko czasu i wiedzy, aby te usługi optymalnie oferować klientom, którzy realnie ich potrzebują.

Nie zmieniamy składu właścicielskiego, nie planujemy niszczyć konkurencji – wręcz przeciwnie – stworzyliśmy z tego nasz atut. Wspieramy konkurencję, aby przez rozwój tych firm osiągnąć stabilne źródło dochodu, bez potrzeby antagonizowania się.

Uruchamiamy kanał YouTube oraz platformę z kursami i szkoleniami dla naszych Klientów i Partnerów. Stworzyliśmy pod marką EWICENTER konkretne linie biznesowe dot. szkoleń zewnętrznych, usług wspomagających biznes, integracji systemów IT, itp…

O tych liniach biznesowych przeczytasz niebawem na nowej stronie internetowej – tymczasem, jeśli masz pytania, chcesz porozmawiać bliżej i poznać nasz pomysł na wspólny biznes – umów się na rozmowę!