Artykuły

Licencja transportowa traci ważność za dwa dni, czyli o postoju floty blisko 200 pojazdów…

Co jest cenniejsze od czasu?

Jedną z najcenniejszych wartości jakie mamy w dzisiejszych czasach jest komfort posiadania czasu. I ten czas, wbrew pozorom można sobie kupić. W jaki sposób? Delegując zadania, korzystając z usługodawców wyspecjalizowanych w konkretnych obszarach. Ile kosztuje Twoja godzina? Ile możesz dopiąć biznesowo drogich dla siebie tematów w 60 minut?

Spokój – nieoceniona wartość w transporcie drogowym

Drugą wartością, której ceny nie sposób oszacować jest spokój. Spokój o finanse, o biznes, o przyszłość. Tak trywialna rzecz a jak istotna – ważność dokumentów wszelkiego rodzaju. Banalne, namacalne, bolesne jeśli niedopilnowane. Wiemy z doświadczeń naszych Klientów, że dobiegająca ważność licencji transportowej może doprowadzić do bezsenności, kiedy w perspektywie jest zatrzymanie się z dnia na dzień floty blisko 200 pojazdów w całej Europie.

Jak to jest możliwe?

Robienie rzeczy wewnątrz firmy, które można oddelegować do wyspecjalizowanych firm doradczych, partnerów z którymi współpracujemy.

Drogi przedsiębiorco, edukujesz się, czytasz, wyposażasz w wiedzę, szykujesz dokumenty niezbędne aby uzyskać licencję transportową albo jej przedłużenie, składasz wniosek i czekasz. Czekasz, czekasz, czekasz a licencji transportowej nie widać. Rozbijasz niemal namiot przy Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego, ale to nadal nic nie daje. Dzwonisz, piszesz, sprawdzasz status wniosku. Wniosek jest rozpatrywany. Tak lakoniczne stwierdzenie nic nie wnosi. Nie wiesz co robić. Twój transport międzynarodowy jest coraz bardziej zagrożony a licencja transportowa nadal nie wydana.

Czy to naprawdę miało miejsce?

Niestety tak, ta historia jest prawdziwa. Jest dzień przed naszą trzecią konferencją we Wrocławiu. Jedną nogą jesteśmy już na sali, dopinamy szczegóły, prowadzimy ostatnie przygotowania, jest intensywnie a przed nami bardzo ważne wydarzenie.

Dzwoni telefon. Nasz Klient – prezes firmy, krótko opowiada sytuację. Za dwa dni wygasa licencja transportowa. Z wnioskiem o nową licencję wspólnotową wystąpili, zdawałoby się, z dużym wyprzedzeniem. Niestety czasu okazało się zbyt mało. Firma starała się interesować postępowaniem i dowiadywać o jego status na infolinii urzędu, ale to nie przyniosło rezultatu. Z doświadczenia wiemy, że kontakt z tą instytucją nie jest łatwy, ale możliwy.

Deklarujemy pomoc, choć na co dzień nie jest naszym zajęciem wyrabianie zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego czy też licencji na transport. Jest pożar, trzeba pomagać gasić, bo jak nie my to kto pomoże Klientowi?

Co się dokładnie wydarzyło?

Przychodzi mail opisujący kilka tygodni oczekiwania na rozpatrzenie wniosku o wydanie licencji wspólnotowej w transporcie drogowym rzeczy, zakończony słowami – jesteście Państwo naszą ostatnią deską ratunku. Co robimy w takiej sytuacji? To nie zakres naszych obowiązków, ale nasz Klient jest w potrzebie. Bardzo dużej jak się okazuje, ponieważ jest czwartek a licencja wygasa w sobotę. Pozostaje jeden dzień roboczy na zbadanie problemu, znalezienie rozwiązania, doprowadzenie do wydania licencji i jej odebranie.

Ruszamy nasze zasoby i sprawdzamy kto może pomóc najlepiej

Wniosek o wydanie licencji sporządzony był solidnie. Między innymi został podany adres bazy eksploatacyjnej spełniającej określone warunki, certyfikat kompetencji zawodowych, wykaz pojazdów, dokumenty potwierdzające zabezpieczenie finansowe, np. gwarancja bankowa – nic nie powinno stać na drodze do uzyskaniu licencji.

Okazuje się, że przesłana korespondencja zawiera także wymianę maili między Klientem a pracownikiem Głównego Inspektoratu Drogowego w Warszawie. Klient próbował w taki sposób kontaktować się z instytucją i uzyskał informację zwrotną od pracownika tejże instytucji – wniosek kompletny. Czuł się spokojny, lecz dni i tygodnie mijały a licencja transportowa nadal nie była wydana. Po drodze są kolejne zapytania Klienta – co ze sprawą, skoro wszystko kompletne.

Pojawia się w historii kolejna wiadomość od GITD, kluczowa dla sprawy. Problem w tym, że jest czwartek a licencja transportowa jest ważna do soboty. Jak się okazuje firmy są można powiedzieć dwie, ale traktowane jak jedna. Zawiłe? Wiemy. Jeden podmiot będący spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, tworzy także spółkę komandytową. Okazuje się, że obie firmy mają zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, a jako że jedna stanowi cześć drugiej, to jeden podmiot nie może posiadać dwóch dokumentów.

Inspektor prowadzący w treści maila podaje szczegółowo jakie kroki należy podjąć, aby licencja transportowa została wydana. To się chwali, ale pojawia się pytanie – dlaczego dopiero teraz, skoro wniosek został złożony kilka tygodni temu? Czy był sposób, aby się przed taką sytuacją obronić? Był, ale o tym później.

Ile kosztuje dzień pracy prezesa dużej firmy transportowej?

Są wytyczne, ale łatwo nie będzie a tym bardziej, że mamy na to jeden dzień roboczy. Rozmawiamy w naszym zespole, sprawdzamy kto ma jakie możliwości. Dzwonimy do naszego partnera branży transportowej z Warszawy. Na szczęście odbiera telefon i szybko przechodzi do konkretów, bo czas nagli. Bada sprawę w zakresie transportu drogowego i kontaktuje się z naszym Klientem. W rozmowie telefonicznej tłumaczy, jakie wyzwania i działania stoją przed prezesem tej firmy.

Tłumaczy zawiłość przepisów i kroki jakie muszą zostać podjęte, aby licencja transportowa została jutro wydana wraz z wypisami. Usilnie namawia do osobistego zjawienia się w GITD dnia następnego, aby osobiście z ramienia prezesa zadbać o postępowanie, osobiście złożyć stosowne wyjaśnienia, deklaracje i nowe dokumenty, tak aby inspektor prowadzący chciał wydać dokumenty.

Możemy się na to obrażać, denerwować i wewnętrznie czuć sprzeciw, ale pamiętajmy że to człowiek a nie system, w takim przypadku decyduje o pozytywnym czy też negatywnym zakończeniu naszej sprawy.

Zawsze podkreślamy, wybierajmy najlepszą drogę do celu (w tym przypadku do uzyskania licencji) a nie rozmawiajmy o tym, kto miał rację i czy w postępowaniu zostały popełnione błędy, czy to z ramienia pracownika czy też pracownika urzędu. Na ocenę przyjdzie czas i wyciągnięcie wniosków, kiedy niezagrożona postojem flota będzie mogła kontynuować wykonywanie transportu drogowego.

Historia ze szczęśliwym zakończeniem?

Pan Prezes pojechał w piątek do Warszawy. Poświęcił na to cały dzień pracy. Kierując się wskazówkami naszego konsultanta, doprowadził do sytuacji, że licencja transportowa została wydana wraz z wypisami na czas. Jaką poczuł ulgę, wie tylko sam Klient. My jesteśmy dumni i szczęśliwi, że mogliśmy pomóc w tak trudnej i stresującej sytuacji. Udało się uratować sytuację, ugasić pożar. Ale czy nie lepiej do niego nie doprowadzać?

Bądź czujny. Od czego zacząć szykując wniosek o licencję transportową?

Przedsiębiorco, kierowniku transportu drogowego w organizacji, sprawdź czy w przypadku Twojej działalności gospodarczej, jest potrzebne zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego czy musisz mieć licencję wspólnotową.

Bezwzględnie rozeznaj formę prawną firmy, do której przypisany jest, bądź ma być, dokument. Licz się z koniecznością spełnienia szeregu wymagań. Sprawdź, czy certyfikat kompetencji zawodowych jest w czytelnej kopii. Aby uzyskać licencję transportową reprezentacja firmy, zgodną z KRS wraz z zarządzającym transportem musi wykazać się zaświadczeniem o niekaralności, nie starszym niż 3 miesiące. Sprawdź aktualność szykowanych wniosków i załączników, np. wykaz pojazdów, oświadczenie dotyczące bazy eksploatacyjnej. Gwarancja bankowa, ubezpieczenie a może sprawozdanie finansowe – co będzie Twoim poświadczeniem sytuacji finansowej do licencji transportowej.

Masz wątpliwości – skonsultuj się, skorzystaj ze wsparcia firmy zewnętrznej szykując dokumenty. Wiemy, że współpraca z urzędami bywa trudna także w zakresie uzyskania licencji transportowej. My i nasi konsultanci zewnętrzni, jesteśmy od tego, aby wspierać firmy transportowe na różnym szczeblu działań formalnych, prawnych, operacyjnych związanych z dokumentami. Pomożemy zapewnić bezpieczeństwo Twojej firmie.

Ile kosztuje jeden dzień postoju floty?

Całkowity koszt licencji transportowej to opłaty urzędowe (opłata główna, wypis licencji), uzależnione od ilości posiadanych pojazdów we flocie. Jeśli skorzystacie Państwo z pośrednika, który zadba o poprawność dokumentów oraz prawidłowy przebieg postępowania o udzielenie licencji, trzeba do tej ceny doliczyć stawkę firmy zewnętrznej. Jaki jest koszt jednego dnia postoju Państwa floty? Przyjęło się mówić, duży może więcej. Może też i więcej stracić, kiedy usługi transportowe zostają zawieszone.

Nie ryzykuj, nie kalkuluje się

Jeśli cenny jest dla Ciebie Twój biznes, Twój czas i spokój – współpracuj z firmami zewnętrznymi, które tak jak i Ty, drogi Kliencie, znają się na swojej pracy. Potrzebujesz konsultacji w sprawie licencji transportowej lub zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego? A może nie wiesz, czy w ogóle dotyczy Cię obowiązek posiadania licencji na transport międzynarodowy? Zapytaj, porozmawiajmy bez stresu.

Tagi

Jak o nas mówią?

„Kancelaria Transportowa ITD-PIP do tej pory kilkukrotnie przeprowadzała dla Lubuskiego Oddziału Krajowej lzby Doradców Podatkowych szkolenia z zakresu naliczania wynagrodzeń i rozliczania czasu pracy kierowców zatrudnionych w transporcie krajowym i międzynarodowym. Szkolenia te kierowane były do doradców podatkowych oraz pracowników ich kancelarii. Poziom merytoryczny jak również wiedza i umiejętności jej przekazania przez specjalistę prowadzącego szkolenia zostały bardzo wysoko ocenione przez uczestników. Sprawne i rzetelne przeprowadzenie szkoleń oraz dobra współpraca pozwala polecić Kancelarię Transportową ITD-PIP jako rzetelnego i profesjonalnego wykonawcę usług szkoleniowych. Z przyjemnością polecamy Kancelarię Transportową ITD-PIP jako godnego zaufania partnera w zakresie usług szkoleniowych dla branży transportowej.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Mariola Chełmińska
Przewodnicząca Zarządu Lubuskiego Oddziału KIDP

„Zawsze staramy się stawiać na najwyższą jakość usług, dlatego szukaliśmy najlepszego dla nas rozwiązania w zakresie rozliczania czasu pracy kierowców. Potrzebowaliśmy wsparcia firmy, która doskonale odnajduje się w tej tematyce. W celu usprawnienia pracy naszej firmy zdecydowaliśmy się na zakup programu SuperTacho oraz współpracę z Kancelarią ITD-PIP jako profesjonalnym partnerem w zakresie analizy i rozliczania czasu pracy kierowców. Program SuperTacho jest bardzo intuicyjny i przyjazny w obsłudze, a zatem praca na nim bardziej efektywna. Dzięki częstym aktualizacją mamy pewność, że program jest dostosowany do pracy w obowiązującym stanie prawnym. Zawsze możemy liczyć na fachowe i rzetelne wsparcie serwisowe, oraz pomoc wykwalifikowanych i doświadczonych prawników oraz radców, którzy wyróżniają się znakomitą znajomością prawa transportowego.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Emilia Indeka
Kadra zarządzająca PTSU INDEKA IWONA

„Jako firma prowadząca działalność transportową od 30 lat, z pełną odpowiedzialnością możemy polecić współpracę z Kancelarią ITD-PIP. Z Prezesem tej firmy Panem Mariuszem Hendzel współpracuję od 15 lat. Zarządza zespołem, który zawsze staje na wysokości powierzanych zadań, służąc pomocą oraz wsparciem merytorycznym. Doceniamy wkład oraz zaangażowanie każdego działu, z którym mamy kontakt. Jednocześnie też, jako w pełni odpowiedzialna firma transportowa, która dba o poprawność rozliczeń z naszymi kierowcami, możemy bez zawahania rekomendować program Super Tacho. Oprogramowanie jest narzędziem, które w znaczący sposób usprawnia i przyspiesza rozliczanie ewidencji oraz optymalizację kosztów jednocześnie na bieżąco wprowadzają aktualizację. ”

Rozwiń treść Zwiń treść
Andrzej Rybak
Koordynator ds. transportu Skrzypczyk-Trans

„Obracając się wiele lat w branży transportowej, przyszło nam się zmierzyć z wieloma problemami. Kłopoty z kierowcami, interpretacjami rozporządzeń, przepisów, czy też kontrole były dla nas niemalże codziennością. Zdecydowaliśmy się na współpracę z Kancelarią ITD-PIP w ramach usługi Wsparcie Prawne z zamiarem analizy naszych dotychczasowych działań oraz możliwości sięgnięcia po pomoc prawną i ekspercką w każdym możliwym momencie. Z pełną stanowczością możemy rekomendować współpracę z działem prawnym Kancelarii. Działania realizowane są z najwyższą stanowczością oraz pełnym profesjonalizmem.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Krzysztof Kukułka
Współwłaściciel Kukułka Transport

„Kancelaria ITD-PIP jest naszym partnerem biznesowym od roku 2019. Współpracę rozpoczęliśmy od programu do rozliczania czasu pracy kierowcy SuperTacho. Kolejnym elementem był zakup urządzeń do sczytywania danych z kart kierowców i tachografów – TachoDroid, które pozwoliły na usprawnienie procesu przesyłania danych przez Klientów. Usługa, z której także korzystamy jest obsługa prawna. Dzięki tej usłudze mamy możliwość korzystania z usług prawnych w zakresie wystarczającym dla naszej działalności bez potrzeby posiadania własnego działu prawnego. Wszystkie narzędzia oraz usługi realizowane przez Kancelarię ITD-PIP charakteryzują się wysokim poziomem wiedzy merytorycznej i profesjonalizmu. Polecamy Kancelarię ITD-PIP jako partnera godnego zaufania.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Beata Pożarlik
Właściciel eKOFT

„Z przyjemnością rekomendujemy współpracę z Kancelarią ITD-PIP jako partnera w zakresie dostawy oprogramowania do rozliczania kierowców SuperTacho. Jako firma usługowa wymieniliśmy dotychczasowe oprogramowanie na produkt Supertacho i jesteśmy bardzo zadowoleni z jakości, szybkości działania oraz opieki serwisowej. Z firmą Kancelaria Transportowa ITD-PIP współpracujemy od wielu lat i oceniamy tą współpracę rewelacyjnie. Wysoka jakość usług, rzetelność i profesjonalizm pozwala nam polecić firmę Kancelaria Transportowa ITD-PIP jako partnera godnego zaufania.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Agnieszka Woźny
Właściciel F.U. Tacho-Dekret

„Firma Logeast sp. z o.o. jest użytkownikiem programu SuperTacho od ponad dwóch lat, a współpraca z Kancelarią ITD-PIP zaczęła się niedługo przed wprowadzeniem pakietu mobilności. Funkcjonalności programu są na bardzo wysokim poziomie, jednocześnie na bieżąco wdrażane są też kolejne udogodnienia by udoskonalać i optymalizować swój produkt oraz aktualizacje zgodnie z wprowadzanymi przepisami polskimi i unijnymi. Na szczególną uwagę zasługuje także doskonała komunikacja z Zespołem pracowników Kancelarii ITD-PIP, którzy kompetentnie podpowiedzą, wytłumaczą i udzielą odpowiedniej porady na najwyższym poziomie. W każdym momencie możemy liczyć nie tylko na pomoc techniczną, ale także na wsparcie od strony merytorycznej. W razie problemów i wysłania zapytania mailem odpowiedź zawsze pojawia się szybko i jest rzeczowa, kompetentna, co pozwala na terminowe przygotowanie ewidencji oraz wypłaty wynagrodzeń na czas. W związku z powyższym z całą pewnością możemy polecić Kancelarię ITD-PIP jako firmę profesjonalną i fachową, która przykłada bardzo dużą wagę do wysokich standardów obsługi klienta. Bardzo rzetelna jakość obsługi przekłada się na wysoki komfort użytkowania programu SuperTacho, który jako firma transportowa wykorzystujemy do kompleksowego rozliczania czasu pracy kierowców.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Tomasz Laskowski
Prezes Zarządu LOGEAST Sp. z o.o.

„Nasza firma współpracuje z firmą Kancelaria ITD-PIP od 2022 roku. Jednak w tym czasie weszło wiele zmian w związku z „Pakietem Mobilności” oraz „Polskim Ładem”, co było nie lada wyzwaniem, jeśli chodzi o dostosowanie oprogramowania do zmieniających się przepisów. Profesjonalizm, kompleksowe podejście do każdego z powierzonych zadań, sprawiły, że współpraca na każdym etapie była owocna a duże doświadczenie i wysokie kwalifikacje pracowników, pod których opieką znalazła się nasza firma przełożyły się na efekty, które całkowicie spełniły nasze oczekiwania. Szczególnie cenimy sobie duże zaangażowanie i wysokiej jakości obsługę. Nasza współpraca przebiega sprawnie, dlatego z całym przekonaniem rekomendujemy Państwa firmę jako specjalistę w swojej branży oraz rzetelnego i godnego zaufania partnera biznesowego.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Oleksandr Hrebeniukov
Prezes Zarządu PWP GROUP Sp. z o.o.

Zobacz nowy kanał YouTube
z merytorycznymi poradami
Liczy się Transport