Artykuły

Pora nocna kierowcy w transporcie, czas pracy 10h w nocy.

Czas pracy w porze nocnej – jak wygląda praca w porze nocnej i czym ona tak naprawdę jest? Uważaj na przekroczenie 10h!

Kiedy u pracownika biurowego, czas pracy jest stały, a jego harmonogram można nazwać niemalże monotonnym, tak u kierowcy zawodowego mamy styczność z wieloma zmiennymi. Jego doba może rozpocząć się o dowolnej godzinie, a sama praca trwać dłużej niż etatowe 8 godzin. Mało tego – może on również pracować w porze nocnej. A skoro już o tym mowa… To jak wygląda praca właśnie w porze nocnej i czym ona tak naprawdę jest? 

Stary przepis, aktualne kary

Ustawa z dnia 5 lipca 2018 roku o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw (m.in. ustawy o czasie pracy kierowcy), wprowadziła kary za przekroczenie dopuszczalnego czasu pracy (10 godzin) w porze nocnej. Wyjaśniamy zatem o jakich kwotach mowa oraz czym w ogóle jest praca we wspomnianej porze nocnej. 

Czym jest pora nocna w transporcie?

Pora nocna w ogólnym Kodeksie Pracy, to określenie dla wybranych 8 godzin pomiędzy 21:00 a 7:00 rano. Dotyczy to zatem pracownika produkcyjnego, górnika czy też pielęgniarki pracującej w szpitalu.

Jednak definicja ta dotyczy naliczania dodatku do wynagrodzenia również dla kierowców. 20% dodatkowego wynagrodzenia obliczane od stawki zasadniczej z umowy oblicza się na podstawie aktywności zarejestrowanych w tachografie pomiędzy określonymi godzinami. W Ustawie o czasie pracy kierowców w art. 21. wskazano ograniczenia pracy fizycznej, gdy dochodzi do niej zmęczenie pracą w porze nocnej.

Dodatkowa pora nocna tylko dla kierowców?

W Ustawie o czasie pracy kierowców, pojawia się definicja pracy kierowcy w porze nocnej. Służy ona do celów ustalania czasu pracy, a dokładniej do jego ograniczenia. Wybrane godziny 4 godziny pomiędzy 0.00 a 7:00 wskazują okres jaki w transporcie drogowym wywołuje obowiązek ograniczenia pracy kierowcy, właśnie do 10 godzin. Może się okazać, że polecenie wyjazdu w celu wykonania zadania służbowego naruszy normy pracy. Nawet w systemie równoważnego czasu pracy kierowcy nie można przekroczyć 10 godzin.

To przewoźnik planuje zalecenia, zatem to on powinien uwzględnić te ograniczenia. Zatem to w jakim przedziale ograniczy się pracę kierowcy w porze nocnej (00:00 – 04:00, czy też 02:00 – 06:00), określa już pracodawca w regulaminie pracy. Gdy przedsiębiorstwo nie posiada takiego dokumentu, godziny pory nocnej należy opisać np. w warunkach zatrudnienia.

Kiedy mamy do czynienia z pracą w porze nocnej?

Jeżeli przedsiębiorstwo w wewnętrznej dokumentacji (regulaminie) określiło, że pora nocna trwa od 1:00 do 5:00 nad ranem, a pracownik w tym właśnie czasie będzie wykonywał konkretną pracę (jazdę lub zdarzenia „innej pracy”), nawet przez 1 minutę, należy ograniczyć łączny wymiar tych czynności. W takiej sytuacji czas pracy (czynności jazdy oraz innej pracy, tzw. „młoteczków”) tego kierowcy, nie może przekraczać 10 godzin w okresie między odpoczynkami (dziennymi lub dziennym i tygodniowym).

Kierowca zajmuje się nie tylko wykonywaniem przewozu drogowego. Jako inną pracę, która wlicza się do czasu pracy kierowcy, możemy określi np. utrzymanie pojazdu w czystości (obsługę codzienną pojazdów), niezbędne formalności administracyjne na bazie po zjeździe z trasy,

Należy również zwrócić uwagę na fakt, że bez znaczenia jest czy pora nocna przypada na koniec czy też na początek pracy w danym dniu. Jeśli już od momentu rozpoczęcia pracy wiadomo, że wystąpiła praca w porze nocnej, kierowca ma cały dzień aby odpowiednio skorygować trasę lub zaplanować zakończenie pracy w zgodzie z przepisami. Aby móc dalej jechać musi skorzystać z dobowego nieprzerwanego odpoczynku – wtedy licznik pracy się resetuje i można kontynuować trasę.

Ważne jest, że przepis ten dotyczy zarówno pracowników zatrudnionych na umowie o pracę jak i umowie zleceniu czy na własnej działalności. Do limitu 10 godzin zalicza się tylko zdarzenia jazdy i innej pracy kierowcy, a przerwy w pracy (np. przerwa śniadaniowa) i dyspozycja nie są czasem pracy i nie mogą powodować naruszenia przepisów. Dodatkowo pamiętajmy, że definicja 8-godzinnej pory nocnej z Kodeksu Pracy obowiązuje nadal do naliczania wynagrodzenia.

Co uległo zmianie?

Wcześniej przepis ten był uwzględniany tylko podczas kontroli PIP w przedsiębiorstwie. Natomiast od dwóch lat ustawodawca przewidział możliwość nałożenia kar podczas kontroli ITD zarówno na drodze, jak i podczas kontroli w przedsiębiorstwie. Za przekroczenie dopuszczalnego dobowego, 10 godzinnego czasu pracy do 3 godzin kara wynosi 50zł. Każda kolejna godzina przekroczenia: +100 zł.

Niestety na tym etapie mogą nam się pojawić pewne nieścisłości. Osoba kontrolująca kierowcę na drodze nie zawsze będzie miała dostęp do dokumentów, w których znajdzie informację o przedziale czasowym wyznaczającym porę nocną w danym przedsiębiorstwie, a co za tym idzie określenie czy naruszenie faktycznie wystąpiło będzie niemożliwe. Wyjścia są dwa: albo na drodze ten przepis nie będzie kontrolowany, albo przedsiębiorca będzie wzywany do dostarczania wymaganych informacji w celu dokończenia kontroli. 

Często popełniane błędy, mylne interpretacje

Nie jest zatem prawidłowym podejściem kończenie pracy po 10 godzinach zegarowych od rozpoczęcia (np. 3:00-13:00), ponieważ w tym czasie kierowca odbierał wymagane przepisami przerwy, postoje lub był w dyspozycji. Nadal można być aktywnym w ciągu doby, zgodnie z przepisami unijnymi (aktywność ta może wynosić 13 lub 15 godzin, a w przypadku zespołu nawet 21 godzin), ale ograniczeniu podlega suma pracy, np. 8 godzin jazdy i maksymalnie 2 godziny „innej pracy” (tzw. młoteczków), 9 godzin jazdy i dodatkowo tylko 1 godzina „innej pracy”.

Jeśli kierowca tylko jedzie, to same przepisy o czasie prowadzenia pojazdu ograniczą go maksymalnie 10 godzin, więc przepis automatycznie się „wypełni”.

Do analizy czasu pracy nie dolicza się 15-minutowej przerwy wliczanej do wynagrodzenia za pracę, bo przerwa nie jest czasem pracy. Ograniczenie dotyczy tylko realnych czynności wykonywania pracy.

Kierowca może oczekiwać na załadunek, mieć przerwy – ale ważne jest aby nie wykonywał pracy, jeśli jego limit został przekroczony.

Ograniczenie wymiaru pracy powoduje również szybsze pojawienie się nadgodzin. Są one bowiem obliczane w dobie 24h a nie między odpoczynkami. Połączenie tego przepisy i zasad naliczania dodatków za pracę nadliczbową spowoduje, że praca wykonywana już po odpoczynku będzie przekroczeniem systemu równoważnego i wyliczone zostaną dodatki nadliczbowe. O tym możesz przeczytać w kolejny artykule o rozliczaniu godzin nadliczbowych w dobie pracowniczej. KLIKNIJ

Każda minuta ma znaczenie

Przepisy mówiące o czasie pracy kierowców, transporcie drogowym, definicje pracy w porze nocnej określane w regulaminie pracy, 10 godzin pracy, ilość pracy w danym dniu, czynności jazdy… Może się zakręcić w głowie a to wszystko ma znaczenia dla przestrzegania przepisów i wyliczania wynagrodzenia kierowców.

Jeżeli interesują Cię tematy związane z rozliczaniem czasu pracy kierowców, zapoznaj się z poradnikiem o rozliczaniu czasu pracy kierowy. Poradnik do pobrania za darmo tutaj: PORADNIK – KLIKNIJ BY POBRAĆ

Tagi

Jak o nas mówią?

„Kancelaria Transportowa ITD-PIP do tej pory kilkukrotnie przeprowadzała dla Lubuskiego Oddziału Krajowej lzby Doradców Podatkowych szkolenia z zakresu naliczania wynagrodzeń i rozliczania czasu pracy kierowców zatrudnionych w transporcie krajowym i międzynarodowym. Szkolenia te kierowane były do doradców podatkowych oraz pracowników ich kancelarii. Poziom merytoryczny jak również wiedza i umiejętności jej przekazania przez specjalistę prowadzącego szkolenia zostały bardzo wysoko ocenione przez uczestników. Sprawne i rzetelne przeprowadzenie szkoleń oraz dobra współpraca pozwala polecić Kancelarię Transportową ITD-PIP jako rzetelnego i profesjonalnego wykonawcę usług szkoleniowych. Z przyjemnością polecamy Kancelarię Transportową ITD-PIP jako godnego zaufania partnera w zakresie usług szkoleniowych dla branży transportowej.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Mariola Chełmińska
Przewodnicząca Zarządu Lubuskiego Oddziału KIDP

„Zawsze staramy się stawiać na najwyższą jakość usług, dlatego szukaliśmy najlepszego dla nas rozwiązania w zakresie rozliczania czasu pracy kierowców. Potrzebowaliśmy wsparcia firmy, która doskonale odnajduje się w tej tematyce. W celu usprawnienia pracy naszej firmy zdecydowaliśmy się na zakup programu SuperTacho oraz współpracę z Kancelarią ITD-PIP jako profesjonalnym partnerem w zakresie analizy i rozliczania czasu pracy kierowców. Program SuperTacho jest bardzo intuicyjny i przyjazny w obsłudze, a zatem praca na nim bardziej efektywna. Dzięki częstym aktualizacją mamy pewność, że program jest dostosowany do pracy w obowiązującym stanie prawnym. Zawsze możemy liczyć na fachowe i rzetelne wsparcie serwisowe, oraz pomoc wykwalifikowanych i doświadczonych prawników oraz radców, którzy wyróżniają się znakomitą znajomością prawa transportowego.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Emilia Indeka
Kadra zarządzająca PTSU INDEKA IWONA

„Jako firma prowadząca działalność transportową od 30 lat, z pełną odpowiedzialnością możemy polecić współpracę z Kancelarią ITD-PIP. Z Prezesem tej firmy Panem Mariuszem Hendzel współpracuję od 15 lat. Zarządza zespołem, który zawsze staje na wysokości powierzanych zadań, służąc pomocą oraz wsparciem merytorycznym. Doceniamy wkład oraz zaangażowanie każdego działu, z którym mamy kontakt. Jednocześnie też, jako w pełni odpowiedzialna firma transportowa, która dba o poprawność rozliczeń z naszymi kierowcami, możemy bez zawahania rekomendować program Super Tacho. Oprogramowanie jest narzędziem, które w znaczący sposób usprawnia i przyspiesza rozliczanie ewidencji oraz optymalizację kosztów jednocześnie na bieżąco wprowadzają aktualizację. ”

Rozwiń treść Zwiń treść
Andrzej Rybak
Koordynator ds. transportu Skrzypczyk-Trans

„Obracając się wiele lat w branży transportowej, przyszło nam się zmierzyć z wieloma problemami. Kłopoty z kierowcami, interpretacjami rozporządzeń, przepisów, czy też kontrole były dla nas niemalże codziennością. Zdecydowaliśmy się na współpracę z Kancelarią ITD-PIP w ramach usługi Wsparcie Prawne z zamiarem analizy naszych dotychczasowych działań oraz możliwości sięgnięcia po pomoc prawną i ekspercką w każdym możliwym momencie. Z pełną stanowczością możemy rekomendować współpracę z działem prawnym Kancelarii. Działania realizowane są z najwyższą stanowczością oraz pełnym profesjonalizmem.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Krzysztof Kukułka
Współwłaściciel Kukułka Transport

„Kancelaria ITD-PIP jest naszym partnerem biznesowym od roku 2019. Współpracę rozpoczęliśmy od programu do rozliczania czasu pracy kierowcy SuperTacho. Kolejnym elementem był zakup urządzeń do sczytywania danych z kart kierowców i tachografów – TachoDroid, które pozwoliły na usprawnienie procesu przesyłania danych przez Klientów. Usługa, z której także korzystamy jest obsługa prawna. Dzięki tej usłudze mamy możliwość korzystania z usług prawnych w zakresie wystarczającym dla naszej działalności bez potrzeby posiadania własnego działu prawnego. Wszystkie narzędzia oraz usługi realizowane przez Kancelarię ITD-PIP charakteryzują się wysokim poziomem wiedzy merytorycznej i profesjonalizmu. Polecamy Kancelarię ITD-PIP jako partnera godnego zaufania.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Beata Pożarlik
Właściciel eKOFT

„Z przyjemnością rekomendujemy współpracę z Kancelarią ITD-PIP jako partnera w zakresie dostawy oprogramowania do rozliczania kierowców SuperTacho. Jako firma usługowa wymieniliśmy dotychczasowe oprogramowanie na produkt Supertacho i jesteśmy bardzo zadowoleni z jakości, szybkości działania oraz opieki serwisowej. Z firmą Kancelaria Transportowa ITD-PIP współpracujemy od wielu lat i oceniamy tą współpracę rewelacyjnie. Wysoka jakość usług, rzetelność i profesjonalizm pozwala nam polecić firmę Kancelaria Transportowa ITD-PIP jako partnera godnego zaufania.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Agnieszka Woźny
Właściciel F.U. Tacho-Dekret

„Nasza firma współpracuje z firmą Kancelaria ITD-PIP od 2022 roku. Jednak w tym czasie weszło wiele zmian w związku z „Pakietem Mobilności” oraz „Polskim Ładem”, co było nie lada wyzwaniem, jeśli chodzi o dostosowanie oprogramowania do zmieniających się przepisów. Profesjonalizm, kompleksowe podejście do każdego z powierzonych zadań, sprawiły, że współpraca na każdym etapie była owocna a duże doświadczenie i wysokie kwalifikacje pracowników, pod których opieką znalazła się nasza firma przełożyły się na efekty, które całkowicie spełniły nasze oczekiwania. Szczególnie cenimy sobie duże zaangażowanie i wysokiej jakości obsługę. Nasza współpraca przebiega sprawnie, dlatego z całym przekonaniem rekomendujemy Państwa firmę jako specjalistę w swojej branży oraz rzetelnego i godnego zaufania partnera biznesowego.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Oleksandr Hrebeniukov
Prezes Zarządu PWP GROUP Sp. z o.o.

Zobacz nowy kanał YouTube
z merytorycznymi poradami
Liczy się Transport