Artykuły

Tachograf cyfrowy i zmiana czasu zimowego na letni 2023

Pomimo zgodnych decyzji w komisjach unijnych dot. przyjęcia stałego czasu i likwidacji obowiązku zmiany czasu zimowego i letniego niestety nie zostało to jeszcze zatwierdzone i wdrożone. Mieliśmy się już nie przejmować zmianą czasu, ale niestety należy nadal pamiętać o konieczności wprowadzenia ewentualnych zmian w naszych zegarkach oraz tachografach.

O ile zmiany w komórkach i zegarkach „domowych” to proste operacje, to zmiana czasu kierowcy z tachografami cyfrowymi jest nieco inaczej, bo pracują one na podstawie uniwersalnego czasu utc i dobrze byłoby poznać praktyczną stronę tej zmiany przesunięcia czasu. Osoby zarządzające firmą transportową powinny przypilnować temat i sprawdzić czy w pojazdach nastąpiła zmiana czasu.

Tachografy cyfrowe pracują wg czasu UTC – nie ma w nich czasu zimowego i letniego

No właśnie, dzięki temu, że mechanizmy tachografu pracują wg UTC (Coordinated Universal Time), to zawsze jest liczony rzeczywisty upływ czasu, bez możliwości manipulacji tym mechanizmem. Zatem czas UTC jest to czas odniesienia, do którego ustawia się tylko lokalne przesunięcie (+1h, +2h), aby zegarek wyświetlany na ekranie tachografu wskazywał dobrą godzinę (lokalną). Potoczne sformułowanie, że przestawia się zegar w tachografie, jest skrótem myślowym, bo sam mechanizm zegarowy (UTC) nie jest możliwy do ustawiania przez kierowcę ani firmę. Niewielką rozbieżność zegarka (o +/- 1 minutę) można dokonać tylko raz na 7 dni, ale już w przypadku większych rozbieżności konieczna jest wizyta w serwisie tachografów, gdzie tylko uprawniony serwisant może ustawić moduł czasu UTC.

Zatem tachograf działa sobie niezależnie, a to właśnie właściciele firm odpowiadają za naukę obsługi tachografu i ważne, aby spedytorzy uświadamiali swoich kierowców, że taki obowiązek nadal istnieje.

Nieprawidłowe ustawienie przesunięcia czasu w tachografie cyfrowym wg inspekcji transportu drogowego

w praktyce nie wywoła większych konsekwencji właśnie dzięki mechanizmom czasu UTC. Zapisywane dane są do odtworzenia i skontrolowania bez względu jakie przesunięcie lokalne ma ustawione kierowca. Zapisy o karze za nieprawidłowe ustawienie zegara dotyczą tachografów na wykresówki, gdzie możliwość manipulacji rzeczywiście może zafałszować kontrolę i uniknąć kary np. za nieprawidłowe wykorzystanie przypadku odpoczynku dziennego skróconego (przestawienie chwilowe zegarka o 9h do tyłu i wykazanie odpoczynku gdy go faktycznie nie było).

Ale ważne jest, że ewentualne późniejsze powoływanie się na nieprawidłowe odczytywanie zegara przez kierowcę („bo się źle wyświetlało”), gdy popełnił naruszenie odpoczynku lub czasu jazdy – będzie analizowane indywidualnie. Własne zaniedbania, nie mogą być wyjaśnieniem późniejszych pomyłek.

1 godzina w tył lub w przód – pojawia się i znika luka w tachografie

Jesienią, gdy zegarki przestawiamy z 3:00 na 2:00, zyskujemy godzinę w danej dobie. Nie oznacza to jednak, że kierowca może jechać dodatkową godzinę ekstra. To jest „techniczna” godzina, którą należy tak uwzględnić w trasie, żeby nie wpływała na realne odbywanie odpoczynku czy przerw w trakcie jazdy. Nawet jeśli przestawiamy zegar, to należy prawidłowo odpoczywać minimum 9h, itp.

Gdy z kolei na wiosnę, zegary „przyspieszają” o 1h, nie oznacza to, że ta godzina znika z licznika jazdy. Tylko od sprytu osób zajmujących się rozliczaniem czasu pracy kierowców i systemów komputerowych, że takie korekty czasu zostaną prawidłowo rozliczone w ewidencji czasu pracy kierowcy.

Dodaj godzinę dopiero po zakończeniu pracy

Większość instytucji przestawia zegary o 2:00/3:00 w nocy. W transporcie – jeśli w dany weekend kierowca jest w domu nie pracuje – temat jest prosty i identyczny. Dopiero w poniedziałek, gdy przyjdzie do pracy będzie musiał przestawić „przesunięcie czasu” w tachografie cyfrowym. Ale gdy w sobotnią noc kierowca jest w trasie, najlepiej jeśli poczeka ze zmianą czasu aż do zakończenia pracy kierowcy. Dopiero wtedy przestawić tachograf i udać się na odpowiednio długi odpoczynek (nie do określonej godziny tylko obliczyć bezwzględnie liczbę godzin snu).

Jak zmienić godziny w tachografie Siemens / VDO

Zmianę czasu z zimowego na letni dokonuje się samodzielnie w ustawieniach tachografu. Do zmiany tego ustawienia nie jest wymagana ani karta kierowcy ani karta przedsiębiorstwa. Zmiana czasu lokalnego nie ma wpływu na zapisy aktywności na karcie włożonej aktualnie do tachografu.

Aby wykonać zmianę czasu lokalnego w tachografie VDO 1381 należy wejść do MENU głównego wciskają klawisz OK:

Rys. 1

Następnie przy pomocy strzałek góra/dół na panelu odnajdujemy opcję  WPISZ POJAZD. Wchodzimy do menu WPISZ POJAZD zatwierdzając klawiszem OK:

Rys. 2

Po wejściu do menu ustawień pojazdu pojawi się okno opcji POJAZDU. Ponownie wykorzystując strzałki na panelu odnajdujemy opcję CZAS LOKALNY:

Rys. 3

i wchodzimy do ustawień czasu lokalnego wciskając przycisk OK.

W menu ustawień czasu lokalnego pojawi ekran z czasem UTC i czasem lokalnym (oznaczonym czarną kropką). W tym miejscu strzałeczkami góra/dół dokonujemy odpowiedniej korekty czasu lokalnego i zatwierdzamy zmianę klawiszem OK.

Strzałki „góra/dół” na panelu pozwalają przestawiać czas lokalny o 30 minut przy każdym naciśnięciu, zatem aby ustawić przesuniecie o godzinę więcej należy wcisnąć dwukrotnie strzałkę w górę.

Rys. 4

Jak zmienić czas w tachografie Stoneridge SE5000?

Podobnie jak wyżej, wchodzimy do menu tachografu klawiszem OK i szukamy ustawień:

Następnie szukamy strzałkami opcji Czas lokalny (w tej opcji ustawia się przesunięcie czasu: +1h to czas zimowy, +2h to czas letni).

Zatwierdzamy klawiszem OK i to wszystko.

Analogicznie działa to we wszystkich tachografach innych producentów.

Zmiana czasu a tachografy analogowe?

Tachografy analogowe też wymagają ustawienia zegarka, ale ustawianie czasu w nich jest zdecydowanie łatwiejsze. Widoczny na ekranie tachografu zegarek przestawiamy w menu, po wciśnięciu przycisku |M| naciskamy klawisz „+” – zacznie mrugać sekcja minut, ponowne naciśnięcie |M| – zaczną mrugać godziny. +/- odpowiednio przestawiamy godzinę na aktualną.

WAŻNE: operacje te robić najlepiej po zakończonej pracy, bo przestawienie zegarka wpływa na sposób rysowania wykresów na tarczce – zatem, gdy cofniemy czas z 3:00 na 2:00 (na jesieni) to wykresy się zamazują. Gdy zrobimy to na koniec pracy, zapisy pozostaną czytelne i wszystko będzie ok przy kontroli.

Kto odpowiada za dopilnowanie zmiany czasu w tachografie?

To zależy od skutków takiego ignorowania obowiązków. W tachografach analogowych podlega to pod zaniedbania kierowcy (do 1000 zł) i firmy (1000 zł). W przypadku tachografu cyfrowego – złe ustawienie zegarka, może być powodem błędów w ustalaniu czasu jazdy, odpoczynków – bo kierowca pomyli godziny.

Szukasz więcej takich porad?

Przejdź do naszych artykułów: > ODPOCZYNKI TYGODNIOWE KIEROWCY < , > WYDŁUŻENIE CZASU JAZDY DZIENNEJ NA POWROCIE DO BAZY <, > JAK OPISAĆ WYDRUK Z ART 12/561 <.

Tagi

Jak o nas mówią?

„Kancelaria Transportowa ITD-PIP do tej pory kilkukrotnie przeprowadzała dla Lubuskiego Oddziału Krajowej lzby Doradców Podatkowych szkolenia z zakresu naliczania wynagrodzeń i rozliczania czasu pracy kierowców zatrudnionych w transporcie krajowym i międzynarodowym. Szkolenia te kierowane były do doradców podatkowych oraz pracowników ich kancelarii. Poziom merytoryczny jak również wiedza i umiejętności jej przekazania przez specjalistę prowadzącego szkolenia zostały bardzo wysoko ocenione przez uczestników. Sprawne i rzetelne przeprowadzenie szkoleń oraz dobra współpraca pozwala polecić Kancelarię Transportową ITD-PIP jako rzetelnego i profesjonalnego wykonawcę usług szkoleniowych. Z przyjemnością polecamy Kancelarię Transportową ITD-PIP jako godnego zaufania partnera w zakresie usług szkoleniowych dla branży transportowej.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Mariola Chełmińska
Przewodnicząca Zarządu Lubuskiego Oddziału KIDP

„Zawsze staramy się stawiać na najwyższą jakość usług, dlatego szukaliśmy najlepszego dla nas rozwiązania w zakresie rozliczania czasu pracy kierowców. Potrzebowaliśmy wsparcia firmy, która doskonale odnajduje się w tej tematyce. W celu usprawnienia pracy naszej firmy zdecydowaliśmy się na zakup programu SuperTacho oraz współpracę z Kancelarią ITD-PIP jako profesjonalnym partnerem w zakresie analizy i rozliczania czasu pracy kierowców. Program SuperTacho jest bardzo intuicyjny i przyjazny w obsłudze, a zatem praca na nim bardziej efektywna. Dzięki częstym aktualizacją mamy pewność, że program jest dostosowany do pracy w obowiązującym stanie prawnym. Zawsze możemy liczyć na fachowe i rzetelne wsparcie serwisowe, oraz pomoc wykwalifikowanych i doświadczonych prawników oraz radców, którzy wyróżniają się znakomitą znajomością prawa transportowego.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Emilia Indeka
Kadra zarządzająca PTSU INDEKA IWONA

„Jako firma prowadząca działalność transportową od 30 lat, z pełną odpowiedzialnością możemy polecić współpracę z Kancelarią ITD-PIP. Z Prezesem tej firmy Panem Mariuszem Hendzel współpracuję od 15 lat. Zarządza zespołem, który zawsze staje na wysokości powierzanych zadań, służąc pomocą oraz wsparciem merytorycznym. Doceniamy wkład oraz zaangażowanie każdego działu, z którym mamy kontakt. Jednocześnie też, jako w pełni odpowiedzialna firma transportowa, która dba o poprawność rozliczeń z naszymi kierowcami, możemy bez zawahania rekomendować program Super Tacho. Oprogramowanie jest narzędziem, które w znaczący sposób usprawnia i przyspiesza rozliczanie ewidencji oraz optymalizację kosztów jednocześnie na bieżąco wprowadzają aktualizację. ”

Rozwiń treść Zwiń treść
Andrzej Rybak
Koordynator ds. transportu Skrzypczyk-Trans

„Obracając się wiele lat w branży transportowej, przyszło nam się zmierzyć z wieloma problemami. Kłopoty z kierowcami, interpretacjami rozporządzeń, przepisów, czy też kontrole były dla nas niemalże codziennością. Zdecydowaliśmy się na współpracę z Kancelarią ITD-PIP w ramach usługi Wsparcie Prawne z zamiarem analizy naszych dotychczasowych działań oraz możliwości sięgnięcia po pomoc prawną i ekspercką w każdym możliwym momencie. Z pełną stanowczością możemy rekomendować współpracę z działem prawnym Kancelarii. Działania realizowane są z najwyższą stanowczością oraz pełnym profesjonalizmem.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Krzysztof Kukułka
Współwłaściciel Kukułka Transport

„Kancelaria ITD-PIP jest naszym partnerem biznesowym od roku 2019. Współpracę rozpoczęliśmy od programu do rozliczania czasu pracy kierowcy SuperTacho. Kolejnym elementem był zakup urządzeń do sczytywania danych z kart kierowców i tachografów – TachoDroid, które pozwoliły na usprawnienie procesu przesyłania danych przez Klientów. Usługa, z której także korzystamy jest obsługa prawna. Dzięki tej usłudze mamy możliwość korzystania z usług prawnych w zakresie wystarczającym dla naszej działalności bez potrzeby posiadania własnego działu prawnego. Wszystkie narzędzia oraz usługi realizowane przez Kancelarię ITD-PIP charakteryzują się wysokim poziomem wiedzy merytorycznej i profesjonalizmu. Polecamy Kancelarię ITD-PIP jako partnera godnego zaufania.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Beata Pożarlik
Właściciel eKOFT

„Z przyjemnością rekomendujemy współpracę z Kancelarią ITD-PIP jako partnera w zakresie dostawy oprogramowania do rozliczania kierowców SuperTacho. Jako firma usługowa wymieniliśmy dotychczasowe oprogramowanie na produkt Supertacho i jesteśmy bardzo zadowoleni z jakości, szybkości działania oraz opieki serwisowej. Z firmą Kancelaria Transportowa ITD-PIP współpracujemy od wielu lat i oceniamy tą współpracę rewelacyjnie. Wysoka jakość usług, rzetelność i profesjonalizm pozwala nam polecić firmę Kancelaria Transportowa ITD-PIP jako partnera godnego zaufania.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Agnieszka Woźny
Właściciel F.U. Tacho-Dekret

„Firma Logeast sp. z o.o. jest użytkownikiem programu SuperTacho od ponad dwóch lat, a współpraca z Kancelarią ITD-PIP zaczęła się niedługo przed wprowadzeniem pakietu mobilności. Funkcjonalności programu są na bardzo wysokim poziomie, jednocześnie na bieżąco wdrażane są też kolejne udogodnienia by udoskonalać i optymalizować swój produkt oraz aktualizacje zgodnie z wprowadzanymi przepisami polskimi i unijnymi. Na szczególną uwagę zasługuje także doskonała komunikacja z Zespołem pracowników Kancelarii ITD-PIP, którzy kompetentnie podpowiedzą, wytłumaczą i udzielą odpowiedniej porady na najwyższym poziomie. W każdym momencie możemy liczyć nie tylko na pomoc techniczną, ale także na wsparcie od strony merytorycznej. W razie problemów i wysłania zapytania mailem odpowiedź zawsze pojawia się szybko i jest rzeczowa, kompetentna, co pozwala na terminowe przygotowanie ewidencji oraz wypłaty wynagrodzeń na czas. W związku z powyższym z całą pewnością możemy polecić Kancelarię ITD-PIP jako firmę profesjonalną i fachową, która przykłada bardzo dużą wagę do wysokich standardów obsługi klienta. Bardzo rzetelna jakość obsługi przekłada się na wysoki komfort użytkowania programu SuperTacho, który jako firma transportowa wykorzystujemy do kompleksowego rozliczania czasu pracy kierowców.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Tomasz Laskowski
Prezes Zarządu LOGEAST Sp. z o.o.

„Nasza firma współpracuje z firmą Kancelaria ITD-PIP od 2022 roku. Jednak w tym czasie weszło wiele zmian w związku z „Pakietem Mobilności” oraz „Polskim Ładem”, co było nie lada wyzwaniem, jeśli chodzi o dostosowanie oprogramowania do zmieniających się przepisów. Profesjonalizm, kompleksowe podejście do każdego z powierzonych zadań, sprawiły, że współpraca na każdym etapie była owocna a duże doświadczenie i wysokie kwalifikacje pracowników, pod których opieką znalazła się nasza firma przełożyły się na efekty, które całkowicie spełniły nasze oczekiwania. Szczególnie cenimy sobie duże zaangażowanie i wysokiej jakości obsługę. Nasza współpraca przebiega sprawnie, dlatego z całym przekonaniem rekomendujemy Państwa firmę jako specjalistę w swojej branży oraz rzetelnego i godnego zaufania partnera biznesowego.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Oleksandr Hrebeniukov
Prezes Zarządu PWP GROUP Sp. z o.o.

Zobacz nowy kanał YouTube
z merytorycznymi poradami
Liczy się Transport