Szkolenie z zakresu przewozów bilateralnych i podlegających pod delegowanie

10-ty już za nami.
Nerwowe obliczenia i szereg niejasności miał swoją kulminację dokładnie wczoraj (10.03). Obliczenia należności, które teraz już w całości podlegają pod wynagrodzenie, utrudnia skutecznie ulga za diety zagraniczne. Jest to z jednej strony bardzo dobry składnik, kompensujący likwidację podróży służbowych, ale sposób obliczania tej ulgi, a co za tym idzie obniżania podstawy do ZUS oraz zaliczek na podatek dochodowy jest wymagający dla osób rozliczających czas pracy oraz działów kadr i płac w firmie transportowej.
Jak obliczyć ulgę na ZUS i zaliczki na podatek?
W internecie są już setki opisów jak to liczyć, można o tym również posłuchać i zobaczyć na naszych webinarach – nagrania są dostępne bezpłatnie tutaj: [NAGRANIA SERII EKSPERCKIEJ].
W skrócie: od sumy wszystkich składników listy płac za luty, czyli od łącznej kwoty brutto (artykuł: Jak liczyć brutto kierowcy? – >> tutaj <<), odejmujemy całą wartość diet zagranicznych (tzw. wirtualnych), które kierowca by dostał gdyby te diety mógłby być mu naliczone i od takiej sumy (matematycznie zaokrąglonej do niezbędnego minimum 5922) obliczamy składki ZUS. Podobnie podstawa do zaliczek na podatek dochodowy kierowcy – też jest obniżana, ale tylko o 30% wartości tych diet. Dlatego warto dobrze obliczyć diety wirtualne – aby skorzystać z jak największej ulgi.
Jak obliczać diety „wirtualne”?
Sposób obliczania tych diet jest „standardowy”, ale z kilku technik warto wybrać tę, która daje najwyższą wartość, czyli najwyższą ulgę. Chodzi o rozliczanie oddzielnie każdego odcinka zagranicznego (od granicy do granicy) oraz stosowanie obliczania diet dla wielu państw docelowych. Wysokość ulgi dzięki takim zabiegom wzrasta nawet o 30%.
I co dalej?
Gdy już obliczymy sobie wartości brutto, wartości obniżone do ZUS i PIT pojawia się większy problem =- jak to przekazać do biura rachunkowego, jak to wyjaśnić i rozliczyć listę płac za luty?
Efektem pracy biur rachunkowych i działów kadr jest Lista płac. Na tej liście płac znajdują się elementy składowe wypłaty, które technicznie w programie płacowym są zdefiniowane jako „wliczane (lub nie) do podstawy ubezpieczenia społecznego” lub „wliczane (lub nie) do podstawy opodatkowania”. I teraz z analizy struktury wynagrodzenia po zastosowaniu ulg za diety wirtualne można wywnioskować fakt, że część wynagrodzenia brutto kierowcy jest nieskładowana wcale (30% wartości diet), część jest tylko opodatkowana oraz pozostaje bazowa kwota, która oczywiście normalnie wchodzi do oskładkowania ZUS i opodatkowania PIT.
Jaki składnik dodać na liście płac?
Nagrodę. Ale gdy spojrzymy dokładniej – to trzy nagrody. Aby rozdzielić na liście płac składniki, które będą inaczej podlegały pod ZUS i PIT, trzeba stworzyć 3 (a nawet 4) pozycje, które roboczo nazywamy Nagroda A, Nagroda B, Nagroda C i Nagroda D i konfigurując te składniki w progranmie kadrowym, możemy ustawić, że :
- nagroda A – wlicza się do ZUS i wlicza się do PIT
- nagroda B – wlicza się tylko do PIT
- nagroda C – wlicza się tylko do ZUS (gdy podstawa PIT jest niższa niż 5922)
- nagroda D – jest nieoskładkowana
Wartości tych składników oczywiście nie są dowolne i wynikają obliczania ulg opisanych powyżej, ale dzięki takiej konstrukcji listy płac, praktycznie w każdym programie kadrowo-płacowym da się rozliczyć kierowcy z uwzględnieniem nowych zasad rozliczania wynagrodzeń w transporcie drogowym.