YouTube
Czy nadgodziny wpływają na wypłatę kierowcy?
W odcinku omówiono, czy i w jaki sposób „młoteczki” na tachografie – czyli rejestrowane czynności inne niż jazda i odpoczynek – wpływają na wysokość wynagrodzenia kierowcy zawodowego. Choć wielu kierowców zakłada, że większa liczba nadgodzin przełoży się na wyższą wypłatę, w praktyce wynagrodzenie najczęściej zależy od indywidualnych ustaleń między kierowcą a pracodawcą, a nie wyłącznie od ewidencji czasu pracy czy zapisów z tachografu.
W typowym modelu zatrudnienia w transporcie międzynarodowym kierowcy mają zapisane w umowie minimalne stawki, a rzeczywiste wynagrodzenie regulowane jest dodatkowymi składnikami: ryczałtami za nadgodziny, pracę nocną, zagranicznymi dietami czy składnikami pakietu mobilności. W odcinku pokazano konkretne przykłady z wykorzystaniem systemu ewidencyjnego, gdzie porównano dwóch kierowców: jeden zarejestrował 11 godzin młoteczków, drugi aż 55 – mimo to obaj otrzymali 9000 zł netto, ponieważ taki był cel wypłaty ustalony z pracodawcą. Różnice w aktywnościach zostały zbilansowane przez manipulację składnikami brutto i stosowaniem ulg, m.in. w postaci diet wirtualnych.
Zbyt duża liczba nadgodzin może naruszać przepisy prawa pracy, szczególnie gdy przekroczone zostaną limity tygodniowe, co może skutkować problemami podczas kontroli ITD lub PIP. Dlatego też poprawne przygotowanie umowy o pracę i zastosowanie właściwych ryczałtów pozwala ograniczyć wpływ tachografu na rozliczenia. Odcinek zachęca do korzystania z profesjonalnych narzędzi do ewidencji – zarówno w formie usług zewnętrznych, jak i samodzielnej pracy na oprogramowaniu, które pozwala przeliczać wypłaty zgodnie z umowami i wymaganiami formalnymi, bez względu na faktyczne liczby młoteczków.
Na koniec zaprezentowano możliwości bezpłatnego przetestowania oprogramowania, które umożliwia pełną kontrolę nad ewidencją czasu pracy, kontrolą naruszeń, archiwizacją danych cyfrowych oraz automatycznym przeliczaniem wszystkich składników wynagrodzenia zgodnie z zasadami ustalonymi w firmie.